משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    בדיקת נשיפה בעת נהיגה בשכרות

    בדיקת נשיפה היא האמצעי המרכזי בו משתמשת משטרת ישראל, לתפיסת נהגים שיכורים. אין ספק כי לא קיימת מחלוקת בקרב הציבור, לגבי חומרת העבירה של נהיגה בשכרות, אולם מכשיר הינשוף, באמצעותו מתבצעות בדיקות הנשיפה, זוכה לביקורות רבות.

    בדיקת נשיפה בעת נהיגה בשכרות

     הביקורת המרכזית, עניינה בהעדר מהימנות של מכשיר הינשוף, לאור שימוש לא נכון בו.

    תוכן עניינים

    עריכת בדיקת נשיפה באמצעות הינשוף, דורשת שמירה דקדקנית על הנהלים שנקבעו לגבי השימוש במכשיר. למרבה הצער, שוטרים רבים אינם מקפידים על שימוש נכון, דבר אשר פוגע באופן משמעותי, במהימנות התוצאה של בדיקת הנשיפה.

    כך קורה כי נהגים רבים עומדים לדין בגין נהיגה בשכרות, על לא עוול בכפם. זוהי המשמעות המרכזית של בדיקת נשיפה.

    מה עושים במצב כזה? כל נהג אשר הוגש נגדו כתב אישום, יפנה לייעוץ משפטי על ידי עורך דין המתמחה בדיני תעבורה בכלל ובעבירות נהיגה בשכרות בפרט. עורך הדין יבחן את נסיבות המקרה ויפעל לביטול כתב האישום או לזיכוי הנאשם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בדיקת נשיפה – מהי?

      משטרת ישראל מבצעת בדיקת נשיפה לנהגים בכביש, אם לאחר תאונת דרכים ואם בשל חשש כי הנהג תחת השפעת אלכוהול.

      עבור המשטרה, למכשיר הינשוף שני יתרונות: הוא קל לשימוש ונותן תוצאה מיידית במקום. עבור ציבור הנהגים, בדיקת נשיפה מעוררת חשש גדול, זאת משום הידיעה כי שימוש לא נכון במכשיר, עלול לתת תוצאה שגויה.

      המשמעות – עמידה לדין בגין נהיגה בשכרות.

      יצליח הנהג להוכיח בבית המשפט כי בדיקת נשיפה שנערכה לו, לא בוצעה באופן תקין, יזוכה. היה ולא, ייאלץ להתמודד עם גזר הדין, אשר יכול ויעמוד על פסילת רישיון לשנתיים.

      על פי הוראות החוק, אדם נוהג בשכרות אם בליטר נשוף אחד, נמצאו יותר מ-240 מיקרוגרם אלכוהול. מטבע הדברים, דייקנות הבדיקה היא קריטית שהרי מתחת למספר זה, לא יוגש כתב אישום ומעל למספר זה, יוגש.

      אופן ביצוע הבדיקה

      ישנם שלושה נהלים מרכזיים לאופן ביצוע בדיקת נשיפה. אי הקפדה על אחד מהם ובוודאי על שניהם, מטילה ספק במהימנות הבדיקה, דבר אשר יכול בהחלט להוביל לזיכוי הנאשם.

      הנוהל הראשון עניינו במועד עריכת הבדיקה. על השוטר לבצע בדיקת נשיפה לא יאוחר מ–15 דקות מהרגע שעצר את הנהג.

      הנוהל השני קשור לאופן השימוש במכשיר הינשוף, הדורש בדיקת כיול לאחר כל נבדק או לאחר מספר נבדקים בודדים.

      הנוהל השלישי עוסק במיומנות של הבודק, הדורש כי כל שוטר המבצע את הבדיקה, יידע כיצד להשתמש במכשיר בצורה נכונה.

      חלק ניכר מתיקי נהיגה בשכרות, מסתיימים בזיכוי בשל אי עמידה בנהלים הללו.

      נהיגה בשכרות – התמודדות עם כתב האישום

      כאשר מוגש כתב אישום נגד נהג בגין נהיגה בשכרות, עליו להתמודד עם התוצאות האפשריות של המשפט. זוהי איננה חוויה נעימה עבור אף אדם, אך חשוב להבין כי קבלת ייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין מומחה, יכולה להביא לסיומה של הפרשה, ללא עמידה לדין.

      תפקידו של עורך הדין לתעבורה המומחה בעבירות של נהיגה בשכרות, הוא לבחון את נסיבות המקרה שלפניו ולפעול בדרך המתאימה ביותר:

      1. ביטול כתב האישום: במקרים לא מעטים, ניתן לבטל את כתב האישום מסיבות שונות. לעיתים, מבחין עורך הדין מיד, כי נפלו פגמים מהותיים בתיק ופונה לתובע לביטול כתב האישום. כמו כן, יכול ונסיבות העבירה ותוצאת בדיקת נשיפה, מצדיקות את ביטולו של כתב האישום, במיוחד כאשר לנהג אין עבירות קודמות.

      2. בניית תיק הגנה: ייתכנו מקרים בהם, לא הייתה הצדקה אמיתית לכתב אישום אך התובע מסרב לבטלו. במקרה שכזה, אם ישנן טענות הגנה מבוססות, ימליץ עורך הדין להגיע למשפט, היות שהסיכוי לזיכוי, גבוה.

      3. עסקת טיעון: היה וביטול כתב האישום איננו אפשרי וטענות ההגנה אינן חזקות דיין, יפעל עורך הדין לעסקת טיעון עם התובע. לעיתים קרובות, קבלת עסקת הטיעון עדיפה על הסיכון שקיים במשפט, היות שלא ניתן לדעת איזה עונש יגזור השופט על הנאשם.

      נהיגה בשכרות – סירוב לבדיקה

      נהגים רבים תוהים האם כדאי לסרב לעשות בדיקת נשיפה. התשובה לשאלה זו היא בשלילה. זאת בשל החזקה הקבועה בפקודת התעבורה, על פיה, נהג המסרב לבדיקה, יראו בו כאילו נהג בשכרות.

      במצב דברים זה, חובת ההוכחה מוטלת על הנהג ולא על התובע, כפי שקורה במצב רגיל.

      עצם העובדה כי נטל ההוכחה מתהפך, הופכת את הסירוב לבדיקה, לצעד בעייתי ביותר ולכן, לא כדאי לסרב לביצוע בדיקת נשיפה.

      יש לעשותה ואם יוגש כתב אישום, לפנות לעורך דין, אשר יפעל לביטול כתב האישום או לעסקת טיעון משתלמת עבור הנהג.

      האם נהג שסירב לבדיקה, יכול לצאת זכאי? סיטואציה כזו יכולה לקרות אך ורק בתנאי שהשוטר לא הסביר לנהג את משמעות סירובו לבדיקה.

      בדיקת נשיפה היא הראייה המרכזית בכתבי אישום בגין נהיגה בשכרות. כאשר היא אינה מתבצעת על פי הנהלים, ניתן לקבל פסק דין של זיכוי. סירוב לביצוע הבדיקה, אינו צעד מומלץ.

      יש לבצע הבדיקה ובמידה ויוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות, לפנות לייעוץ משפטי.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף