משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    מהפכת הרכב האוטונומי: העתיד כבר כאן, אבל מי אחראי כשהוא מפשל?

    בזכות העידן הטכנולוגי המתפתח, ניתן לומר כי העתיד כבר כאן, ורכבים ללא נהגים הגיעו גם לישראל.

    אולם יחד עם היתרונות הברורים, עולים גם חסרונות רבים ומתעוררות סוגיות שונות בנושא.

    מהם רכבים אוטונומיים? מהם היתרונות והחסרונות? ועל מי תוטל האחריות בעת תאונה? כל התשובות לפניכם.

    מהפכת הרכב האוטונומי: העתיד כבר כאן, אבל מי אחראי כשהוא מפשל?

    תוכן עניינים

    מהו רכב אוטונומי?

    רכב אוטונומי הוא רכב שיודע לנווט בדרכים באופן עצמאי, ללא התערבות הנהג הנמצא ברכב, או בעזרת התערבות אנושית מינימלית.

    ניווט עצמאי בדרכים, כולל גם את היכולת לבצע פניות, עצירות, חניות, נסיעה אחורנית, כניסה לכיכרות וכל פעולה אחרת על הכביש.

    הרכב פועל בעזרת מערכות טכנולוגיות מתקדמות, הכוללות מצלמות בתמונה של 360 מעלות, רדארים לטווח רחוק וקרוב לצורכי זיהוי מכוניות והולכי רגל, חיישני מיקום מפותחים ואמצעים מתקדמים נוספים.

    אמצעים אלה, מסבירה עו"ד הדר גריידי – מאפשרים איסוף ועיבוד מידע באופן איכותי, כך שהרכב מסוגל לקבל החלטות עצמאיות בזמן אמת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהי נהיגה אוטונומית?

      נהיגה אוטונומית היא הטכנולוגיה המאפשרת את ניווט הרכב האוטונומי באופן עצמאי.

      נהיגה אוטונומית מחולקת ל6 רמות של אוטומציה:

      • רמה 0 – ללא אוטומציה כלל. כלומר, הרכב אינו בעל יכולות לניווט עצמאי וללא טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת יכולות אוטונומיות.

      ישנה אפשרות שברכבים בעלי רמה 0 יהיו מערכות בטיחות שונות כגון חיישני רוורס, אך הם אינם בעלי יכולות נהיגה עצמאיות.

      • רמה 1 – זוהי הרמה הנפוצה ביותר כיום בכבישים. מדובר ברכב בעל מערכות סיוע לנהג. כלומר, ברכב יש מערכות בעלות שליטה חלקית ונקודתית ברכב, שנועדו לסייע לנהג לדייק בנהיגה.

      לדוגמא, האטת מהירות הנסיעה, בקרת שיוט וכדומה.

      • רמה 2 – אוטומציה ברמה חלקית. מדובר במערכות בעלות שליטה על ההיגוי והבלימה בו זמנית, זאת בשונה מהשליטה הנקודתית המופעלת ברמה 1.

      לדוגמא, שמירה על מרחק מרכבים אחרים וחנייה אוטומטית.

      ברמת אוטומציה זו הנהג עדיין נדרש לאחוז בהגה ולשמור על ערניות כדי שיוכל להתערב במקרה הצורך.

      • רמה 3 – רמת אוטומציה זו מתקדמת יותר, ומאפשרות לנהג להוריד את הידיים מההגה. רמה זו מאפשרת נסיעה בכבישים מהירים לדוגמא.

      למרות זאת, על הנהג להישאר עירני על מנת שיוכל להתערב במקרה הצורך.

      • רמה 4 – אוטומציה ברמה גבוהה מאוד. ברמה זו הרכב האוטונומי יבצע את כלל פעולות הנהיגה באופן עצמאי.

      אולם רמה 4 פועלת רק בתנאים מסוימים, כך שהנהג עדיין נדרש להתערב במקרה של אירוע בלתי צפוי.

      • רמה 5 – נהיגה אוטונומית מלאה. הרכב מסוגל לניווט עצמאי בכל תנאי ומוכן להתמודד עם אירועים לא צפויים בכביש. ברמה זו הנהג לא נדרש לעשות דבר במהלך הנהיגה.

      מהם היתרונות והחסרונות של נהיגה אוטונומית?

      היתרונות הבולטים של נהיגה אוטונומית ברורים מאליהם, שכן מדובר בטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת נוחות מקסימלית לנוסעים ברכב.

      יתרון נוסף נוגע לבטיחות ועשוי להפחית את שיעור תאונות הדרכים.

      השימוש במערכות מתקדמות מנטרל את החסרונות הטמונים בגורם אנושי כגון עייפות, שיקול דעת שגוי, נהיגה בשכרות, חוסר תשומת לב ומהירות תגובה איטית.

      עם זאת, קיימים גם חסרונות רבים, שכן למרות הטכנולוגיה המתקדמת, כשלים במערכות הם בלתי נמנעים.

      במקרים כאלה, עולות שאלות רבות בעלות היבטים חקיקתיים ומשפטיים – מי נושא באחריות כשמתרחשת תאונה? האם יצרני הרכבים? האדם היושב ברכב?

      חסרון מרכזי נוסף שצפוי להגיע יחד עם הטכנולוגיה החדשנית, הוא עלייה במחירי ביטוחי הרכב.

      חסרון מרכזי שצפוי להגיע יחד עם הטכנולוגיה החדשנית, הוא עלייה במחירי ביטוחי הרכב.

      מי אשם בתאונה ברכב אוטונומי?

      השאלה מי אשם בתאונה שהתרחשה ברכב אוטונומי, עדיין נותרה ללא מענה וזאת בעקבות קשיים רבים העולים בנוגע להטלת האחריות.

      קיים קושי בהטלת האחריות על יצרני הרכבים שכן החברות הגדולות לא ימהרו לקחת אחריות על תאונות, ויידרש חוקר תאונות מיוחד ואובייקטיבי שיחליט האם התאונה אכן נגרמה בעקבות כשל במערכת.

      כמובן שקיים קושי גם בהטלת אחריות נזיקית על האדם הנמצא ברכב האוטונומי, שכן הרכב נוהג באופן עצמאי.

      ובמידה שאכן תוטל האחריות על האדם היושב ברכב, עולה השאלה באיזו מידה? האם האחריות תוטל בהתאם לרמת הנהיגה האוטונומית?

      למרות השאלות הרבות, לאור מסמך שפרסם משרד המשפטים הסוקר בקצרה את הנושא, נראה כי לבינתיים האשמה תוטל על הנהג ברכב, וזאת מכיוון שעל הנהג להתערב בנהיגה כאשר מתרחש אירוע בלתי צפוי או כשל מסוים.

      לסיכום, הנוחות המקסימלית שמתאפשרת בזכות הרכבים האוטונומיים, כרוכה גם בשאלות רבות העולות במקרה של תאונת דרכים.

      לבינתיים, שאלת האחריות הנזיקית בעת תאונת רכב אוטונומי נותרה ללא תשובה חד משמעית, ונראה כי עד שלא יסדירו את עניין זה באופן חקיקתי, האשמה תוטל על האדם ברכב.

      *אין באמור לעיל ובאתר Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף