משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    נהג שצבר לחובתו 36 נקודות או יותר על פי שיטת הניקוד החדשה

    שיטת הניקוד החדשה התעדכנה בשנת 2003 במגמה להחמיר עם עברייני התנועה המועדים. שיטת הניקוד הינה סנקציה אותה יזם משרד התחבורה במטרה לסייע בפעולות האכיפה בעברייני התנועה הסדרתיים. מה דין נהג שצבר לחובתו 36 נקודות או יותר? מהו אופן צבירת הנקודות?

    השורה התחתונה: שיטת הניקוד החדשה אינה פוגעת בנהג הסביר, אלא מתמקדת בעברייני התנועה המורשעים בתכיפות. 

    משפט תעבורה - שיטת הניקוד החדשה

    תוכן עניינים

    המקור החוקי בפקודת התעבורה

    חלק ז' בפקודת התעבורה קובע את שיטת הניקוד ומפרט כיצד בנויה השיטה ובגין אילו עבירות תנועה נצברות נקודות לחובת נהג ומה הסנקציה בגינן.

    התוספת השישית לפקודת התעבורה מפרטת באמצעות טבלה, בכמה נקודות יחויב נהג על פי העבירה שבה הורשע.

    שיטת הניקוד החדשה הלכה למעשה

    בעבר שיטת הניקוד הנוהגת, קבעה שלוש דרגות של ניקוד (2, 4 ו-6). כיום, שיטת הניקוד החדשה קובעת מדרג רחב יותר של נקודות, כאשר כל מדרג מבטא את חומרת העבירה.

    שיטת הניקוד החדשה בנויה על חמש מדרגים על פי חומרת העבירה (החל מ-2 נק', 4, 6, 8, עד 10). ככל שהעבירה שנעברה קלה יותר, מספר הנקודות שייצבר לחובת הנאשם, קטן יותר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בתוספת השישית לתקנות התעבורה, קבועה טבלה המשייכת כל סוג עבירה למספר הנקודות בהן יחויב נהג שנמצא נאשם בגינה.

      דוגמא לעבירות קלות, יחסית, המחייבות ב- 2 נקודות: גרירת אופנוע שלא כדין, נוסע שאינו חוגר חגורת בטיחות, כנדרש, נסיעה ללא אורות.

      דוגמא לעבירות המחייבות ב-4 נקודות: אי ציות לתמרור "עצור" וכן לתמרור "אין כניסה", שימוש בטלפון נייד ללא דיבורית, עקיפה מימין.

      דוגמא לעבירות המחייבות ב-6 נקודות: ילד לא חגור במושב בטיחות, נהג שלא חוגר חגורת בטיחות, אי מתן זכות קדימה בצומת.

      דוגמא לעבירות המחייבות ב-8 נקודות: אי עצירה לפני מפגש מסילות ברזל, מהירות העולה על 26-40 קמ"ש על המהירות המותרת בדרך שאינה עירונית וכן מהירות העולה על 21-30 קמ"ש על המהירות המותרת בדרך עירונית, פניית פרסה בנסיבות מחמירות תוך כדי סיכון עוברי דרך.

      דוגמא לעבירות המחייבות ב-10 נקודות: נהיגה תחת השפעת אלכוהול, כניסה לצומת ברמזור אדום, אי מתן זכות קדימה בתמרור המורה כאמור.

      לעבירות התחבורתיות, בנוסף על הסנקציה של צבירת הנקודות, ישנן סנקציות נוספות ביניהן: קנס כספי על-פי חומרת העבירה, הזמנה להישפט בבית המשפט לתעבורה, בו ניתנים עונשים מגוונים, החל מקנס כספי,

      שלילת רישיון לתקופה קצובה, על תנאי או בפועל, ויכול אף להגיע, בנסיבות חמורות, לביצוע עבודות שירות ואף לריצוי מאסר.

      מן הצד האחר, קיימות עבירות תחבורתיות קלות שאינן מחיבות את הנושא בהן בנקודות כלל, כגון, עבירות חנייה. אולם, הן חיבות בתשלום קנס, שיש להקפיד לשלמו במועד.

      כיצד פועלת שיטת הניקוד החדשה?

      בנסיבות בהן, נעברה עבירה על דיני התעבורה, והנאשם הורשע בגינה בבית המשפט, או שילם בגינה את הקנס הכספי,

      ייצבר לחובת הנהג המורשע מספר הנקודות הקבוע לאותה עבירה (גם בנסיבות בהן הקנס הכספי לא שולם, ועברו 90 הימים הקבועים לתשלומו, ייצברו הנקודות לחובתו).

      הסנקציות בגין צבירת נקודות

      כאשר במשך תקופה של שנתיים, מיום ביצוע העבירה הראשונה, נצברות לחובתו של נהג יותר מ-12 נקודות, או אז יחויב אותו נהג לעבור קורס נהיגה נכונה ולעמוד בהצלחה במבחן הסיום.

      במידה והנהג צבר לחובתו 22 נקודות, תקופת הצבירה בעניינו תעמוד על 4 שנים, במידה ויגיע במהלך התקופה האמורה ליותר מ-24 נקודות, יזומן לקורס נוסף בנהיגה נכונה (השונה מהקורס הבסיסי) ויבחן בסיומו.

      נהג שצבר לחובתו 36 נקודות ויותר, ייפסל רישיון הנהיגה שלו לשלושה חודשים, בסופם ייאלץ לעבור בהצלחה מבחן נהיגה עיוני, בכדי לזכות ברישיונו שוב.

      מי ששוב צבר לחובתו, במהלך תקופת הצבירה, 36 נקודות, ייפסל רישיון הנהיגה שלו ל-9 חודשים, בסיומם ייאלץ לעבור מבחן נהיגה עיוני ומעשי וכן לעבור בדיקות רפואיות, בכדי לקבל את רישיונו חזרה.

      לסיכום, הדרך האפקטיבית ביותר להימנע מצבירת נקודות ומהסנקציות המתלוות אליהן, היא להקפיד לנהוג על פי דיני התעבורה, תוך שמירה על ביטחון ציבור הנהגים והולכי הרגל.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף