משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    פסילה מנהלית – הרתעת נהגים

    פסילה מנהלית היא שלילת רישיון נהיגה של נהגים לתקופה קצובה. היא ניתנת על ידי שוטר ללא משפט. נשאלת השאלה האם פסילה מנהלית היא כלי ראוי להתמודדות עם עברייני תנועה. בואו ונראה יחד.

    פסילה מנהלית - הרתעת נהגים

    אם אתם חיים פה יחד איתנו במדינת ישראל, אין ספק שגם לכם כבר לא נותר עוד כוח לנסות לעכל את מה שמתרחש בכבישים שלנו בשנים האחרונות.

    תוכן עניינים

    הלב מתכווץ ומכאיב בכל פעם שאנו שומעים על עוד תאונה קטלנית, על הנוהגים בשכרות, על מהירות מופרזת ועל האטימות והאכזריות של כל עברייני התנועה הללו שמסכנים את חייהם וחשוב מכך, את חיינו.

    במסגרת המלחמה בעבריינות התנועה, ננקטו לאחרונה כל מיני צעדים חקיקתיים שמטרתם להרתיע באופן חריף ומשמעותי את עברייני התנועה אך נדמה שהדבר לא עזר בהרבה.

    לפני מספר שנים הוחלט על מתן עונש מינימום לנוהגים בשכרות, פסילת רישיון נהיגה לתקופה של לפחות שנתיים. האם נהיגה בשכרות חדלה מלהיות סכנה בכבישי ישראל? למרבה הצער לא.

    פסילה מנהלית היא עוד ניסיון להתמודד עם עבריינות התנועה, בין השאר עם מהירות מופרזת.

    היום ננסה להבין האם מדובר בכלי ראוי שמצליח במשימתו. פסילה מנהלית היא פסילת רישיון נהיגה לתקופה מסוימת המשתנה בהתאם לחומרת העבירה.

    הסמכות להחליט על פסילה מנהלית נתונה לקציני משטרה והיא ניתנת על פי שיקול דעתם כאשר לנהג אין אפשרות למשפט טרם קבלת פסילה מנהלית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      פסילה מנהלית- כלי ראוי?

      פסילה מנהלית לא ניתנת עבור כל עבירת תנועה אלא העבירות בגינן אפשר לתת פסילה מנהלית מנויות בפקודת התעבורה. חומרת הפסילה המנהלית משתנה מעבירה לעבירה למשל:

      1. פסילה מנהלית של 30 יום – פסילה מנהלית לתקופה זו ניתנת לנהג אשר עבר עבירה קלה יחסית כגון נהיגה במהירות מופרזת, אי מתן זכות קדימה וכיו"ב. עולה השאלה האם מהירות מופרזת אינה דורשת עונש חריף יותר מאשר פסילה מנהלית של 30 יום.

      אדם שנוהג במהירות שהיא מהירות מופרזת, בוודאי אם היא מוגזמת מאוד, הוא אדם שיכול מחר לגרום לתאונת דרכים קטלנית כי נהיגה במהירות מופרזת היא זלזול מוצהר וחצוף בחוק.

      נדמה כי פסילה מנהלית של 30 יום אינה עונש מרתיע במיוחד, בוודאי לעבריין תנועה חמור.

      2. פסילה מנהלית בת 60 יום – זו יכולה להיות מוטלת על נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים אך לא גרם למותו של אדם אחר אלא לפציעה קלה או לנזק שברכוש.

      3. פסילה מנהלית של 90 יום – זוהי פסילה מנהלית אשר אינה לשיקול דעתו של שוטר אלא הוא מחויב לתת פסילה מנהלית לנהג אשר היה מעורב בתאונת דרכים קטלנית.

      מה דעתכם על הפסילה המנהלית? האם מדובר בעונש מרתיע? נדמה לי שלא והעובדות בשטח כנראה מלמדות אותנו כי פסילה מנהלית אינה מצמצמת את עבריינות התנועה.

      פסילה מנהלית מעלה עוד שאלה חשובה.

      האם ייתכן שיינתן לשוטר שיקול דעת האם לפסול רישיון של נהג או אם לאו, ללא שלנהג היה את יומו בבית המשפט טרם הפסילה? מצד אחד, שמירה על החיים שלנו בכביש הם מעל הכול.

      מהירות מופרזת, נהיגה בשכרות, אי ציות לתמרורים, אלו הם דברים שמסכנים את החיים שלנו יום יום.

      המלחמה בהם אינה פשוטה ומצדיקה את כל האמצעים. מצד שני, האם בשלטון דמוקרטי ראוי שייקבע דינו של אדם מבלי שניתנה לו ההזדמנות לטעון להגנתו?

      מי מאיתנו שאיבד מישהו קרוב בתאונת דרכים בגלל מהירות מופרזת למשל, יצעק ויזעק כי יש לנקוט בכל אמצעי הרתעה אפשרי בכדי לצמצם את עבריינות התנועה.

      מי מאיתנו שאינו חווה אובדן נוראי ומיותר שכזה, יש בכוחו לראות את הפן "התיאורטי יותר", הדמוקרטי.

      חובת השימוע בפסילה מנהלית

      הסמכות לתת פסילה מנהלית, גם בגין מהירות מופרזת, נתונה לקצין משטרה בדרגת פקח ומעלה. התנאי לפסילה מנהלית הוא חובת השימוע שחייב להיערך בפני קצין משטרה.

      במידה ושוטר הוא זה שעצר את הנהג ולא קצין משטרה, בסמכותו לקחת את רישיון הנהיגה של הנהג ולתת לו במקומו אישור תנועה מוגבל בזמן. בנסיבות אלו, מוזמן הנהג לתחנת המשטרה לצורך הליך שימוע.

      לנהג ניתנת הזדמנות לטעון את טענותיו על מנת לנסות לקבל את רישיונו בחזרה. יצוין כי אי הגעה לשימוע, אינה מאפשרת התחמקות מקבלת פסילה מנהלית. אי התייצבות משמעותה פסילה מנהלית באופן אוטומטי.

      ביטול פסילה מנהלית – כיצד?

      נהג אשר קיבל פסילה מנהלית רשאי להגיש בקשה לביטול פסילה מנהלית. בית המשפט רשאי לבטל פסילה מנהלית או לקצרה כאשר השופט ישקול את טענות ההגנה של הנהג לצד נסיבות העבירה ועבר קודם, אם ישנו כזה.

      מטרתו העיקרית של השופט בדיון היא להבין האם הנהג יהווה סכנה לציבור אם יוחזר לו רישיונו.

      ניתן להגיש ערעור על החלטת בית המשפט לתעבורה בעניין פסילה מנהלית. ישנה גם אפשרות להגשת בקשה לעיון חוזר אך מדובר רק במקרים חריגים בהם נוצרו נסיבות חדשות שלא הובאו בזמנו לידיעת השופט.

      לסיכום, לאחר שהבנו מהי פסילה מנהלית ובאיזה נסיבות היא ניתנת, למשל בעבירה של נהיגה מופרזת, נשאלת השאלה האם מדובר בכלי ראוי להתמודדות עם עברייני התנועה. הצגנו את הטיעונים לכאן ולכאן בעניין זה.

      מה אתם חושבים על כך?

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף