משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    משפט תעבורה

    קיבלת דו"ח או זימון למשפט תעבורה? איך מתגברים על התסבוכת המשפטית?

    ייצוג במשפט תעבורה

    השירותים המשפטיים הניתנים באתר משפט תעבורה כוללים –

    * ליווי משפטי מקצועי החל מרגע הזימון לבית משפט תעבורה. * מתן ייעוץ ראשוני מהרגע שנעצרת ע"י שוטר תנועה.

    * מענה לשאלות בנושאי משפט תעבורה. * ייצוג בבית המשפט לענייני תעבורה.

    * ניהול הוכחות בכל הנושאים למשפט תעבורה. * עזרה בטענות לקראת זיכוי בבית משפט תעבורה.

    * מענה על שאלות בנוגע להחזרת רישיון הנהיגה. * ליווי אישי ומקצועי לאורך כל התהליך עד להשבת הרישיון.

    משפט תעבורה – המדריך השלם

    משפט תעבורה כחלק מן המשפט פלילי

    משפט תעבורה בגין עבירה תעבורתית, משמעו עבירה על החוק הפלילי. ההליך הפלילי חל גם על דיני התעבורה, וככזה הסנקציות העונשיות המוטלות בגין ביצוע עבירות על דיני התעבורה הינן סנקציות פליליות, שבמקרים חמורים יכולות להגיע אף לריצוי מאסר בפועל.

    סעיף 25 לפקודת התעבורה קובע ומפרט אילו תחומים יהיו בסמכותו של בית המשפט לתעבורה.

    בנוסף לעבירות הנוגעות עבירות תנועה ותאונות דרכים כגון נהיגה במהירות מופרזת ונהיגה בשכרות, סעיף זה מסמיך את בית המשפט לתעבורה גם בעניין פיקוח על תחנת דלק, התנהלותם של עובדי השירות הציבורי, וכן עבירות על חוק הפיקוח מצרכים ושירותים.

    משפט תעבורה – סמכות מקומית

    עניינה של הסמכות המקומית היא היכן יש, מבחינה גיאוגרפית, לקיים את ההליך המשפטי. ישנן שתי חלופות לסמכות המקומית בבית המשפט לתעבורה: האחת, מקום ביצוע העבירה והשנייה היא מקום מגורי הנאשם.

    סדרי הדין במשפט תעבורה

    משפט תעבורה מתחיל עם הקראת כתב האישום. בסיומו נדרש הנאשם להשיב על האשמה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אם הנאשם מודה בביצוע העבירה, תם המשפט, והשופט גוזר את דינו של הנאשם על פי העבירה אותה ביצע. במידה והנאשם כופר באשמה, יקבע בית המשפט מועד לדיון הוכחות.

      דיון ההוכחות, המכונה גם שלב 'ברור האשמה', יפתח בפרשת התביעה, במהלכה תנסה התביעה לבסס את אשמתו של הנאשם על ידי הצגת הראיות וההוכחות שיש בידיה. יש לציין כי על פי סעיף 77 לחוק סדר הדין הפלילי, תשמ"ב-1982, התביעה מוגבלת להצגת ראיות שנכללו בחומר החקירה שהועבר לעיון ההגנה ולהבאת עדים ששמותיהם צוינו במעוד מועד בכתב האישום.

      בסיום פרשת התביעה, הנאשם יוכל לטעון כי אין הוא חייב להשיב לאשמה, שכן אין היא מעלה הוכחה לאשמתו.

      במידה ובית המשפט יקבל טענתו זו, יזוכה הנאשם מכל אשמה. בנסיבות בהן לא טוען הנאשם כאמור, רשאי הוא לפתוח בפרשת ההגנה ולבססה על עדים וראיות התומכים בגרסתו. חוק סדר הדין הפלילי, אינו מגביל את ראיות ההגנה לראיות שהוצגו בכתב ההגנה.

      בסיום פרשת ההגנה, יחל שלב הסיכומים, כאשר התביעה פותחת וההגנה מסיימת.

      בתום שלב בירור האשמה, קובע בית המשפט מועד למתן הכרעת הדין, בתוך 60 ימים מתום השמעת/הגשת הסיכומים. במהלך הכרעת הדין יפסוק בית המשפט האם מצא את הנאשם אשם או זכאי. במקרה של זיכוי, יפתח בית המשפט בזיכוי, והמשפט ייגמר בהכרעתו זו. במידה ויימצא בית המשפט כי הנאשם אשם, יעבור השופט לגזר הדין ויקצוב את עונשו, על פי חומרת העבירה שביצע.

      בסמכותו של בית המשפט לתעבורה לפסוק מגוון עונשים, החל מפסילת הרישיון לפרק זמן קצוב, בפועל או על תנאי, עובר בקנסות כספיים, מבחני נהיגה עיוניים, ובמקרים חמורים יותר ריצוי עבודות שירות או הטלת עונשי מאסר.

      בסמכותו של בית המשפט לתעבורה לפסוק מגוון עונשים, החל מפסילת הרישיון לפרק זמן קצוב

      חשוב לציין, שלא רק בית המשפט לתעבורה מומסך לפסוק עונשים. לדוגמא, קיים הליך מנהלי מקוצר בו קצין משטרה יכול להורות על פסילה מנהלית מתוקף סמכותו, כאשר משמעות הפסילה היא פסילת רישיון לזמן קצוב.

      משפט תעבורה – זכות ערעור

      בנסיבות בהן הורשע הנאשם בבית המשפט לתעבורה, עומדת לו זכות להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי, בתוך 45 יום ממועד מתן פסק הדין המרשיע.

      זכות העיון בחומר החקירה

      התביעה מוגבלת להצגת ראיות שנכללו בחומר החקירה שהועבר לעיון ההגנה. זכות העיון היא זכות המקנה לנאשם יתרון רב, בכך שהיא מאפשרת לו לבחון את חומר הראיות המצוי בידי התביעה ובכך חוסכת ממנו "הפתעות" לא נעימות במהלך המשפט.

      סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי קובע את זכות העיון ומתיר לנאשם, שהוגש נגדו כתב אישום בעבירת עוון או פשע, לעיין בחומר החקירה בכל זמן סביר וכן ברשימת כל החומר שנאסף או שנרשם בידי הרשות החוקרת והנוגע לאישום, שבידי התובע ואף להעתיקו.

      חומרי חקירה כוללים את כל החומרים שנתפסו, נרשמו, הופקו או נאספו על ידי שוטרים לצורך חקירה. חומרים אלו כוללים חומרים של מערך מודיעיני, חומרים חסויים וחומרים של רישומי פעולות חקירה. לדוגמא, רישום תוצאות בדיקות שונות כגון בדיקת שכרות, שתן או דם, רישום תשאול ע"י שוטר ועוד.

      סעיף 75 לחוק קובע כי עיון והעתקה כאמור בסעיף 74 לעיל, יבוצעו במשרד התובע או במקום אחר שהתובע הועיד לכך.

      קריאה נוספת: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

      משפט תעבורה - שאלות נפוצות

      זומנתי למשפט תעבורה בגין נסיעה ברמזור אדום, מה העונש שצפוי שאקבל?

      העונש שצפוי לקבל אדם שלא ציית לרמזור אדום הוא קנס של 1500 ש"ח ורישום של 10 נקודות תעבורה. ואולם, מכיוון שצבירת 12 נקודות מחייבת מעבר קורס נהיגה, ובמקרים מסוימים להוביל לשלילת רישיון למשך זמן רב, חשוב לפנות לעורך דין לענייני תעבורה על מנת שיפעל לבטל את הדו"ח, או לכל הפחות להפחית את העונש, ולהמתין עם תשלום הקנס, שכן תשלום דינו כהרשעה.

      מהם העונשים שמטיל בית המשפט לתעבורה בגין מהירות מופרזת?

      יש להבהיר, שמהירות מוגדרת כ"מופרזת" בהתאם לסוג הכביש ולתנאי הדרך. מכאן, שיש מספר עונשים בגין נהיגה במהירות מופרזת:
      נהיגה במהירות 20 קמ"ש מעל מהמותר בדרך עירונית, או במהירות 25 קמ"ש מעל המותר בדרך לא עירונית – מחייבת תשלום קנס בסך 250 ש"ח, נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או במהירות 26-40 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה עירונית, מחייבת תשלום קנס בסך 750 ש"ח וגורמת לרישום 8 נקודות חובה, אדם הנוהג במהירות 31-40 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או במהירות 41-50 קמ"ש מעל המותר בדרך שאינה כזו – מחויב בתשלום קנס בסך 1500 ש"ח ונרשמות לחובתו 10 נקודות. רק אדם הנוהג 41 קמ"ש לפחות מעל המותר בדרך עירונית או 51 קמ"ש לפחות מעל המותר בדרך לא עירונית – מזומן למשפט תעבורה, ו-10 נקודות נרשמות לחובתו.

      מה הדין של צבירת נקודות חובה לפי תקנות התעבורה?

      לפי תקנות התעבורה, אם לחובת נהג נרשמו מ-12 ועד 22 נקודות (כולל), הנהג מחויב בקורס נהיגה נכונה בסיסי, ואם נרשמו לחובתו מ-24 ועד 34 נקודות (כולל), הוא מחויב בקורס נהיגה נכונה ייעודי. רשיונו של נהג שלא מבצע את הקורס, עלול, בסופו של דבר, להיות מותלה.

      האם יש חובה להתייצב למשפט תעבורה עם עורך דין?

      אין חובה להתייצב למשפט תעבורה עם עורך דין, אך כדאי מאוד לעשות כן. הסיבה העיקרית לכך היא שרבים מהנהגים המתייצבים למשפט תעבורה, ומנסים לבטל את עונשם – בפועל לא רק שאינם מצליחים לעשות כן, אלא עונשם אף מוחמר עוד יותר. עקב ניסיונו הרב, יודע עורך דין כיצד להתנהל כדי להגביר את הסיכויים לביטול העונש, או לכל הפחות לבטל את חומרתו.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף