משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    משפט תעבורה – דיני תעבורה

    עבירה על דיני התעבורה משמעותה עבירה על החוק הפלילי. דיני התעבורה הינם חלק מהמשפט הפלילי, וככאלה הסנקציות המוטלות בגין עבירה עליהם היא פלילית ויכולה להגיע למאסר בפועל. 

    משפט תעבורה - דיני תעבורה

    תוכן עניינים

    דיני תעבורה כחלק מהמשפט הפלילי

    האמונים על אכיפת חוקי התעבורה, הם שוטרי משטרת התנועה, המזמנים את עברייני התנועה להישפט בבית המשפט לתעבורה. סעיף 25 לפקודת התעבורה, מפרט באילו עניינים דן בית המשפט לתעבורה, בשבתו ככזה.

    דיני התעבורה חולשים על כל פעולה המתבצעת בעת שימוש ברכב, החל מחניה במקום אסור עד למעורבות בתאונת דרכים קטלנית בה נקטלו חיי אדם.

    בעת האחרונה החלה משטרת ישראל להגביר את פעולות האכיפה נגד עברייני תנועה, וכן נחקקו חוקים המסמיכים שוטרים לעצור נהג ולדרוש ממנו לבצע בדיקה לגילוי שרידי אלכוהול.

    במידה ואותו נהג יימצא נוהג תחת השפעת אלכוהול, מוסמך שוטר בדרגת פקח, לפסול את רישיונו במקום, בפסילה מנהלית ל-30 יום.

    מן הצד השני, במידה והנהג מסרב לעבור בדיקת אלכוהול, ישמש סירובו זה כראיה נגדו בבית המשפט ומרבית הסיכוי שיורשע בעבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עבירות על דיני התעבורה והעונשים המוטלים בגינן

      בין העונשים שמטילים שופטי בית המשפט לתעבורה במסגרת משפטי תעבורה, על הנאשמים, ניתן למצוא עונשים המתחילים בקנס כספי עד מאסר בפועל, כמו כן סנקציה שכיחה היא שלילת רישיון הנהיגה לתקופה מסוימת, ולעיתים אף לצמיתות.

      משרד התחבורה אף הוא מטיל סנקציות המתבטאות בשיטת הניקוד, הקובעת, כי בנסיבות בהן הורשע נאשם, בעבירות מסוימות (המנויות בתוספת השישית לתקנות התעבורה) יחויב במספר נקודות, שנקבעו לעבירה בה הורשע.

      תקופת הצבירה של הנקודות, הנה שנתיים, מיום ביצוע העבירה.

      בית המשפט לתעבורה

      משפטי תעבורה – סדרי דין

      בבית המשפט לתעבורה, ככל משפט פלילי, נפתח המשפט בהקראת כתב האישום. בתום ההקראה על הנאשם להשיב להאשמות המיוחסות לו.

      במידה והנאשם מודה באשמה, נקבע מועד להשמעת גזר הדין בו בית המשפט מטיל על הנאשם עונש ההולם את חומרת העבירה שביצע. במידה והנאשם כופר בעבירות המיוחסות לו, ייקבע מועד לשמיעת הוכחות.

      שלב זה יתחיל עם הצגת פרשת התביעה שתנסה לבסס את אשמתו של הנאשם על ידי הצגת ראיות מפלילות ועדים.

      בהקשר זה יש לציין, כי סעיף 77 לחוק סדר הדין הפלילי, מגביל את התביעה להצגת הראיות שנכללו בחומר החקירה שהועמד לרשות ההגנה. ראיות אחרות, לא יישמעו, אלא ברשות בית המשפט.

      התביעה מוגבלת גם ביחס לעדים, ועליה להביא רק את העדים שפורטו בכתב האישום. הבאת עדים נוספים טעונה תיקון כתב האישום, באישור בית המשפט (אם התיקון התבקש לאחר הקראת כתב האישום).

      בתום פרשת התביעה, רשאי הנאשם שלא להשיב על האשמה, במידה ולדעתו, אין בראיות שהוצגו משום הוכחה מספקת להרשעתו. במידה ובית המשפט שותף לעמדתו, יזוכה הנאשם מכל אשמה.

      כמו כן הנאשם יכול, עם סיום פרשת התביעה, להציג את טיעוני הגנתו ולהביא ראיות ועדים שיתמכו בגרסתו. ראשית, יישמע בית המשפט את הנאשם, אחר כך ייחקרו עדים, אם ישנם.

      חוק סדר הדין הפלילי, אינו מגביל את ראיות ההגנה לראיות שהוצגו בכתב ההגנה.

      לאחר שלב החקירות החוזרות על דוכן העדים, מגיע תור הסיכומים: התביעה פותחת בסיכומים וההגנה מסיימת.

      לאחר שהתביעה וההגנה מסיימות לפרוס את טיעוניהם וראיותיהם, ייקבע בית המשפט מועד להכרעת הדין, בו יפסוק האם מצא את הנאשם זכאי או אשם.

      במקרה של זיכוי, יודיע על כך בית המשפט תחילה, והמשפט ייגמר בהכרעתו זו. במידה ויימצא בית המשפט כי הנאשם אשם, יעבור לגזר הדין ויקצוב את עונשו, על פי חומרת העבירה שביצע.

      משפט תעבורה – זכות ערעור

      במקרה של הרשעה, ניתן להגיש ערעור בזכות לבית המשפט המחוזי, בתוך 45 יום ממועד מתן פסק הדין המרשיע.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף