משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    משפט תעבורה – קלות ראש

    משפט תעבורה - קלות ראש

    תוכן עניינים

    נהיגה בקלות ראש כעבירה על דיני תעבורה

    בתי המשפט לתעבורה נוהגים במשפטי תעבורה להחמיר עם עונשם של נהגים העוברים על דיני תעבורה, בכך שנוהגים הם בקלות ראש.

    כך למשל נשלל רישיונו של נהג מונית למשך 9 חודשים וכן חויב הוא בקנס כספי, בשל כך שתוך כדי נהיגה הניח את ילדו הפעוט על ברכיו והאכילו בננה.

    בית המשפט אף ציין, כי מן הראוי היה, בנסיבות העניין, להטיל עונש חמור מזה, אך בית המשפט התחשב בעובדה שמדובר בנהג מונית, שזו פרנסתו תת (י-ם) 14704/07‏ מדינת ישראל נ' עודאללה עדלי (ניתן ביום 7.10.08).

    בית המשפט קבע במשפט התעבורה של אותו נהג, כי בנסיבות המקרה, הנהג פעל בחוסר זהירות קיצוני תוך קלות ראש וחוסר אחריות הן בתור אב והן בתור כנהג מונית.

    חוסר אחריות זה מגיע לכדי רשלנות ואדישות לתוצאות העגומות האפשריות, בכך שהעמיד את ילדו הפעוט בסכנה ממשית ומיותרת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מגמת בתי המשפט במשפטי תעבורה בגין קלות ראש

      בית המשפט הרשיע את הנהג בעבירה של נהיגה בקלות ראש וציין, כי התופעה בה הורים נוהגים כשילדיהם מונחים על ברכיהם, הנה תופעה המתרחשת בעיקר במקומות קטנים שהאכיפה המשטרתית בהם פחותה, ולכן המקרים אשר מגיעים לבתי המשפט אינם רבים.

      עם זאת, קיימים מקרים רבים כאלו, ויש להטיל עונש כבד על מנת למגר תופעות אלא בכדי שלא יהפכו לחזון נפרץ.

      עונש מכביד, ירתיע הורים מלעבור על דיני תעבורה, כך שהמטרה שתושג תהא בראש ובראשונה הגנה על שלמות גופו של הילד, ובכך הגנה גם על הוריו.

      באשר לעובדה שהמדובר בנהג מונית, קבע בית המשפט, כי הפטור שניתן למוניות באשר לכסא בטיחות לילדים, אינו חל מקום בו המדובר בבני משפחתו של נהג המונית.

      הענישה הראויה בעבירה על דיני תעבורה בנהיגה בקלות ראש

      מהי הענישה הראויה לנהג הנוהג תוך כדי הושבת ילדו על ברכיו, תוך עבירה על דיני תעבורה?

      בתי המשפט לתעבורה חזרו וקבעו במשפטי התעבורה בהם דנו, כי נסיעה אשר במהלכה, מושיב הנהג פעוט על ברכיו, נוהג בקלות ראש.

      נהיגה שכזו מסכנת את הפעוט, את הנהג ואף את הציבור בכללותו. שכן, הציפייה מנהג שבזמן נהיגה ייתן את כל תשומת ליבו לדרך ולכביש ודעתו לא תוסח. פעוט שיושב על ברכי הנהג, אינו מאפשר לו לעשות כן.

      הדברים נכונים ביתר שאת, כאשר בנוסף להושבת הפעוט על ברכי הנהג, הלה אף מגדיל לעשות ומאכילו.

      כמו כן יש לומר את המובן מאליו, הפעוט עצמו נמצא בסכנה מוחשית וממשית.

      שכן, אף אם נצא מנקודת הנחה שהנהג נוהג בבטחה ובזהירות מרבית, מי יכול לערוב לו שנהג אחר לא יעבור על דיני תעבורה וברשלנותו יפגע בו? בנסיבות עגומות כאלה, הפעוט ייפגע ראשון, ותוצאות התאונה עלולות להיות טראגיות.

      בעניין זה קבע כב' השופט חן בפרשת פריימן (ת 17904/03 מדינת ישראל נ' פריימן פנינה, ניתן ביום 18/2/04), כך: "…מדובר בנהיגה מסוכנת מאוד ע"י אם המופקדת על שלום ילדיה,

      תוך שלא נראה לי כי הנאשמת מבינה את חומרת המעשה… לצערי, מדובר בחוסר זהירות ובחוסר אחריות בדרגה גבוהה מאוד ואין מנוס אלא מלהכביד בעניין גם על מנת להזהיר את הרבים…".

      באותו עניין ובדיון במשפט תעבורה זה דובר על אם שנהגה תוך הושבת אחד מילדיה על ברכיה.

      בית המשפט פסל את רישיונה למשך שנתיים (למרות שלא היו לה הרשעות קודמות). ערעור שהגישה האם על חומרת העבירה, נדחה בבית המשפט המחוזי, תוך שצוין שם ביחס להתנהגות האם, כי המדובר ב"התנהגות מסוכנת וחמורה, מעין כמוה, אשר יש בה כדי להעיד על העדר מוחלט של שיקול דעת".

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף