משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    האם אפשר להתגרש בלי עורך דין?

    הגעתם להחלטה להתגרש, אתם מבינים שמצבכם הכלכלי אינו קל, במיוחד לאור השינוי בחייכם בעקבות הגירושין כגון גידול ילדים בשני בתים, הוצאות כפולות, ירידה בהכנסות וכו'.

    לכך מתווספות גם כל העלויות הכרוכות בהליך הגירושין עצמו, ואתם תוהים האם אפשר לחסוך את ההוצאות המשפטיות ולהתגרש בלי עורך דין?

    תוכן עניינים

    איך פותחים תיק גירושין?

    הליך גירושין הוא הליך מורכב, לפניכם מספר נקודות עיקריות שחשוב לדעת בטרם לפתיחת הליכי גירושין:

    • תיק גירושין יפתח תחילה בבקשה ליישוב סכסוך – החוק קובע כי יש לפתוח תחילה הליך גירושין בבקשה ליישוב סכסוך שתוגש לערכאה שתבחר על ידי בן הזוג שהקדים להגיש את הבקשה בהתאם למירוץ הסמכויות.עו"ד מיקי חשמונאי מסבירה כי לאחר סיום הליכי יישוב הסכסוך, לבן הזוג שהקדים להגיש את הבקשה יש קדימות להגיש תביעות מתאימות ערכאה המשפטית שיבחר (בהתאם למירוץ הסמכויות)
    • מהו מרוץ הסמכויות בין הערכאות השיפוטיות בהליך גירושין? – לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני סמכות מקבילה בעניינים הכרוכים לגירושין: איזון משאבים בין בני הזוג,משמורת על הילדים (אחריות הורית), ההחלטה באיזה ערכאה שיפוטית יתנהל הליך הגירושין היא החלטה כבדת משקל, שיכולה להשפיע באופן ניכר על תוצאות ההליך, ולא מומלץ לקחת לבדכם מבלי להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה.
    • מהי סמכות בית הדין הרבני בהליכי גירושין? – בנוסף לסמכות המקבילה של בית הדין הרבני, יש לו סמכות ייחודית בהליך מתן הגט והתכובה.על מנת להשלים את הליך הגירושין, יש לפתוח תיק בבית הדין הרבני לצורך סידור הגט. סידור הגט לרוב יערך לאחר הגעה להסכם בין בני הזוג, או לאחר מתן פסק דין בכל התביעות הנוגעות לגירושין.
    • כיצד כורכים תביעה בהליך גירושין? – על מנת שהליך הגירושין יתנהל בבית הדין הרבני על התובע לכרוך לתביעת הגט והכתובה גם את העניינים בהם הוא מעוניין לדון בבית הדין הרבני. על הכריכה להיות כנה ולהעשות במפורש.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם אפשר לפתוח תיק גירושין ללא עורך דין?

      אמנם אין חובה להיות מיוצג בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, אך כפי שנוכחתם בעצמכם, פתיחת הליך הגירושין והליך ניהול התביעות עצמו אינו פשוט כלל ומצריך ידע ונסיון על מנת לנהל את התביעות בהצלחה,

      להחליט החלטות אסטרטגיות מתאימות, לנהל דיונים בבית המשפט, והכל בהתאם לתקנות הדיון וההתנהלות בערכאה השיפוטית שנבחרה.

      פתיחת תיק גירושין ללא עורך דין בקיא בענייני משפחה, מהווה סיכון עצום לכך שתביעתכם תדחה, או שתביעתו של הצד השני תתקבל במלואה.

      איך אפשר להתגרש בהסכמה?

      גירושין בהסכמה הם דרך המלך, הם מייתרים את ההליכים המשפטיים הארוכים בבית המשפט, שעשויים לקחת שנה – שנתיים בממוצע, חוסכים לבני הזוג זמן וחוסכים את העלויות הרבות הכרוכות בכך, עלויות אגרה ועלויות שכר טרחה עורך דין שיכולות להגיע למאות אלפי שקלים לכל אחד מהצדדים.

      בנוסף הם חוסכים את ההתמודדות הנפשית הקשה הכרוכה בסכסוך משפטי המתנהל בבית המשפט.

      על מנת להתגרש בהסכמה על בני הזוג לערוך ביניהם הסכם גירושין בכתב, ולאשר אותו בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.

      לא מומלץ להימנע מעריכת הסכם כתוב, דבר שיכול להותיר פתח לסכסוכים עתידיים בין בני הזוג.

      האם אפשר לערוך הסכם גירושין בלי עורך דין?

      החוק לא מחייב לערוך הסכם גירושין באמצעות עורך דין, ובני זוג יכולים לערוך הסכם מבלי להיוועץ בעורך דין. יחד עם זאת, כפי שאינכם עורכים חוזה לרכישת דירה בלא ליווי עורך דין, כך גם לא מומלץ לערוך הסכם גירושין ללא עורך דין, שעשוי לעלות לכם ביוקר.

      מה ההשלכות של גירושין בלי עורך דין?

      הסכם גירושין הוא חוזה לטווח ארוך, שכולל את חלוקת כל הרכוש שלכם ביניכם, פעמים רבות הוא כולל את חלוקת הדירה המשותפת שרכשו בני הזוג ואת הפנסיה שלהם – מדובר בסוגיות בעלות ערך כספי רב, לא פחות מרכישת דירה חדשה.

      כמו כן הסכם גירושין כולל גם את חלוקת האחריות ההורית בין בני הזוג על ילדיכם, שצריכה להקבע בהתאם לטובת הילד.

      חשוב להבין שהחוק מחייב לאשר את הסכם הגירושין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, שלא יתנו תוקף להסכם במקרים מסויימים, למשל במקרים שההסכם פוגע בטובת הילדים.

      במקרים רבים בהם הסכמי גירושין נערכו ללא סיוע וליווי של עורך דין, הצדדים מגלים עם הזמן שלא נכנס להסכם סעיף חשוב שנותר ביניהם במחלוקת,

      או שסעיף אחר שנכתב בהסכם נותן פתח לפרשנויות סותרות, והצדדים נאלצים לחזור לפתחו של בית המשפט, לאחר שחשבו כי תמה סאגת הגירושין ביניהם, ולנהל הליכים ממושכים ויקרים.

      גירושין בהסכמה רק בליווי עורך דין

      בשורה התחתונה, לא מומלץ לוותר על עורך דין לענייני משפחה שינסח לכם את ההסכם. ויתור על עורך דין יעלה לכם ביוקר, ויוביל אתכם לפתוח של בית המשפט בהליך ממושך ויקר.

      אם אתם מבקשים להוזיל את העליות של הליך הגירושין מומלץ לבחור בגירושין בהסכמה באמצעות עריכת הסכם גירושין בליוויו עורך דין לענייני משפחה.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף