משפט תעבורה
משפט תעבורה
פנייה לייעוץ אישי



    עסקת טיעון במשפט תעבורה

    עסקת טיעון במשפט תעבורה

    תוכן עניינים

    מהי עסקת טיעון?

    עסקת טיעון, המכונה גם הסדר טיעון היא מעין הליך משא ומתן שמנוהל באופן שהוסדר מנהלית. העסקה מתנהלת כחלק מהליכי המשפט הפלילי ונערכת בין עורך דינו של הנאשם או הנאשם עצמו לבין התביעה.

    לאחר הגשת כתב האישום שבו פורטו העבירות שבהן מואשם העומד לדין, עומדת לנאשם האפשרות להסכים לעסקת טיעון ובמסגרתה להגיש בקשה להפחתת עונשו.

    הפחתה זו יכולה להיעשות על ידי תיקון של חלק מהעובדות שמופיעות בכתב האישום או על ידי שינוי של סעיפי העבירה שבהם הואשם. זאת, בכפוף לכך שיודה באשמה שיוחסה לו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מבצעים עסקת טיעון במסגרת משפט תעבורה?

      עבירות תעבורה הינן חלק מהדין הפלילי ועל כן גם במסגרתן ניתן לבחור לנהל עסקת טיעון של הנאשם מול התביעה.

      במשפט תעבורה, כחלק מעסקה זו יודה הנהג בביצוע עבירת תעבורה הפחותה בחומרתה מעבירת התנועה שיוחסה לו מראש ובכך יפחית את העונש הצפוי לו.

      כיצד נקבע עונשו של הנאשם- על ידי בית המשפט או כחלק מעסקת הטיעון?

      רכיבי העונש עשויים להיקבע בהתאם לעסקת הטיעון לפי ההסדר שהסכימו עליו נציגי התביעה והסנגוריה.

      אך, יש לזכור כי חלק ניכר מרכיבי העונש נתון לשיקול דעתו של בית המשפט לענייני תעבורה וכי הוא הגורם המוסמך לביצוע ההכרעה הסופית בגין העונש שיינתן ושיעורו.

      לדוגמא: בית המשפט רשאי לקבוע אם יינתן קנס ומה יהיה שיעורו, להכריע אם תינתן תקופת מאסר, ובאם תינתן יקבע גם את שיעורה והאם תתקיים בפועל או על תנאי, להכריע ביחס לשלילת רישיונו של הנהג ועוד.

      היתרונות בנלווים לביצוע עסקת טיעון

      • מצד הנאשם– עסקת הטיעון מאפשרת להפחית את חומרת העונש שצפוי לנאשם. זאת כיוון ששינוי של סעיף העבירה או של עובדות המקרה גורר עימו לפי רוב שינוי בשיקול הדעת של השופט ביחס להכרעתו לגזר הדין הסופי שיינתן.
      • מצד התביעה– עסקת הטיעון מחייבת את הנאשם להודות בביצוע העבירה. באם לא היו מגיעים הצדדים להסכמה על ניהול עסקת טיעון סביר להנחי כי הנאשם היה נמנע מהודאה באשמה.
      • מצדו של בית המשפט– ניהול עסקת טיעון חוסכת משאבים רבים וזמן שיפוט. שהרי קיומה של עסקת טיעון חוסכת הליכי משפט ומקצרת את ההליך המשפטי כולו. קיום העסקה פותר את נפגעי העבירה ממתן עדות, את בית המשפט מקיום דיונים וחוסך עלויות משפט ועלויות נוספות.

      האם עסקת טיעון היא אלטרנטיבה מוצלחת לנהגים שהואשמו בעבירות תעבורה?

      לפי רוב, עסקת טיעון תהיה האלטרנטיבה המוצלחת והיעילה ביותר עבור נהג שהואשם בעבירת תעבורה.

      אולם, כאשר מדובר בעבירות בעלות חומרה יתירה עסקת הטיעון לא בהכרח תהיה החלופה הראויה לכך. כמו כן, חשוב לציין כי גם באם נחתמה עסקת טיעון בין הצדדים ההכרעה הסופית שמורה לשיקול דעתו של בית המשפט לתעבורה.

      *אין באמור לעיל ובאתר משפט תעבורה – Trafficlaw משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי. כל המסתמך על האמור באתר משפט תעבורה עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

      לייעוץ ראשוני חייג 077-8041969 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף